Ahad, 19 Julai 2009

ANTARA SUPERSTAR DAN SEORANG SYAHIDAH







Setelah sepi tanpa catatan peribadi hari ini terasa gatal tangan saya untuk menekan keyboard laptop buruk saya ini,untuk meluangkan sedikit masa untuk memenuhi ruangan blog Pelajar Rahmaniah di USIM ( PERDAUSI )ini, untuk mengupas perbezaan antara dua peristiwa yang berlaku di dunia barat baru-baru ini, iaitu peristiwa pemakaman Superstar ( MJ) yang ditemui mati mengejut di dalam rumahnya, sebelum ia sempat menjayakan konsertnya menjelajah Eropah yang di jadualkan tidak lama lagi, dan peristiwa Syahidah Syahidah Islam( Marwa El sahrbini ) yang kembali ke Rahmatullahdibunuh dengan dengan penuh tragis oleh seorang warga jerman yang berketurunan Rusia yang anti – Islam. lelaki tersebut cuba menghidupkan semula Islamophobia di Barat, persoalan Islam atau tidak Islam MJ masih lagi menjadi perdebatan hangat kini, namun ketika ini saya tidak mempunyai informasi yang cukup untuk merungkaikan tentang kebenaran atau kekaziban perkara tersebut , mungkin setelah mendapat informasi mencukupi tentang perkara tersebut nanti sama-samalah kita akan mebahaskannya di lain masa dan di lain waktu,insyallah. Segala yang berlaku kepada MJ hanya Allah yang Maha Mengetahui, kita hamba yang kerdil ini hanya mampu berfikir sekadar yang termampu kita.

pertama sekali apa yang nak saya nyatakan di sini ialah rasa sedih.pilu . Itulah yang saya rasakan ketika melihat tayangan pengebumian the King of Pop, Michael Jackson yang begitu gegak gempita di stesen-stesen televisyen di seluruh dunia seminggu lalu yang menayangkan siaran eksklusif secara langsung dari AS acara penghormatan terakhir bagi si Raja Pop sampai pagi ! Dan entah berapa juta mata dunia yang rela menahan ngantuk mata demi menyaksikan acara itu dianggap penting itu ,begitu juga surat-surat khabar tempatan negara kita tak habis-habis menyiarkan berita sesasi tentang MJ sehingga hari ini pun masih ada lagi ( kecuali Harakah ), shinggakan budak-budak baru tumbuh gigi pun tahu kisah MJ , begitulah hebatnya seorang Superstar, Saya sedih, bukan karana kematian MJ yang dipuja jutaan orang di dunia. Tapi saya sedih, karana pada saat yang sama, berlangsung pengebumian seorang muslimah yang Insya Allah menjadi seorang syahidah karena mempertahankan jilbabnya. Marwa Al-Sharbini, seorang ibu satu anak yang sedang mengandung tiga bulan, pemergiannya ke rahmatullah akibat ditikam sebanyak 18 kali oleh seorang pemuda Jerman yang bernama Alex yang berketurunan Rusia yang anti-Islam (islamophobia) . Tapi berita ini, sama sekali kita sehebat berita kematian Raja Pop itu, termasuk juga di Negara kita yang dikatakan sebagai “Negara islam Contoh “ ini, bahkan mungkin, tak banyak di antara kita yang tahu akan peristiwa yang menimpa Marwa. Termasuk yang mengaku menjadi pendokong perjuangan islam sendiri.

Ribuan orang di Mesir yang mengiringi jenazah Marwa ke tempat penyimpanan jenazahnya , memang tidak seramai orang yang menangisi pemergian Michael Jackson. Marwa hanya seorang ibu dan bukan sehebat superstar seperti MJ. Tapi pemergian Marwa adalah lambang jihad seorang muslim. Marwa mempertahankan harga dirinya sebagai seorang Muslimah yang mematuhi ajaran agamanya walaupun terpaksa menggadaikan nyawanya.Marwa ditikam di dalam mahkamah di Kota Dresden, Jerman ketika memberi keterangan kes samannya terhadap seorang pemuda Jerman yang menuduhnya sebagai seorang pengganas kerana dirinya memakai jilbab. Pada suatu ketika dahulu Pemuda Dajjal tersebut pernah menyerangnya ketika allahyarhamah bersiar2 di taman permainan bersama anaknya , kisah bermula apabila Allahyarhamah menegur si Dajjal Jerman tersebut mengajak anaknya bermain dengan anak si Dajjal tersebut, sapaan Marwa dibalas dengan terkaman dan serangan ke atas dirinya dan cuba menaggalkan jilbabnya. selepas itu si Dajjal tersebut mendakwanya di mahkamah atas tuduhan dirinya sebagai “pengganas”, setelah gagal membuktikan dakwaannya di mahkamah tersebut si Dajjal Jerman itu disabitkan kesalahan diatas kesalahan membuli wanita dan dikenakan denda, berang dengan keadaan tersebut Alex kembali menyerang Marwa, kali ini ia menikam Marwaberkali-kali. Suami Marwa yang berusaha melindungi isterinya, malah ditembak oleh pengawal keselamatan mahkamah tersebut yang juga anti- islam dengan alasan untuk menenteramkan keadaan ,menyebabkan si suami malang tersebut kini dalam keadaan parah di Hospital Dresden.

Peristiwa ini tidak dihebahkan di media-media massa Jerman dan mungkin media-media massa asing dunia karana yang menjadi korban adalah seorang muslimah yang dibunuh oleh orang Barat yang anti-Islam ( islamophobia) . Tak ada berita pemghormatan syahidah Marwa Al-Sharbini yang berhak mendapat gelaran “Pahlawan Muslimah ”. tiada tayangan eklusif seperti pengebumian MJ yang dihadiri berjuta manusia ,Tak ada protes dunia Islam atas kematiannya. Tak ada tangis kaum muslimin dunia untuknya keadaan ini mungkin akan berbezaa jika yang menjadi korban adalah satu orang Jerman atau orang Barat yang dibunuh oleh seorang ektrimis Islam. Beritanya dipastikan akan gempar di seluruh dunia .. keadaan ini menggambarkan betapa murahnya nilai darah seorang muslim di mata musuh-musuh islam di barat laknatullahi alaihim, Tapi tak mengapa Marwa … kerana engkau akan mendapatkan tempat yang paling mulia di sisiNya. Seiring doa dari orang-orang yang mencintaimu. Selamat jalan saudariku, kami tidak sehebatmu dlam mempertahankan akidah …semoga dirimu berbahagia di sana..Amin

Tiada ulasan:

DOA HARI INI



DOA MOHON KEDUDUKAN YANG BAIK
رَبِّ أَدْخِلْنِى مَدْخَلَ صِدْقٍ وَاخْرُجْنِى مخَََْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِى مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرً Ya tuhanku, masukkanlah aku secara yang benar dan keluarkanlah aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku kekuasaan yang menolong( Al-Isra’: