Rabu, 4 Februari 2009

VALENTINE’S DAY : BUKAN BUDAYA KITA……..

Saban tahun, Setiap kali tibanya 14 Februari, Perayaan Hari Kekasih atau Valentine’s Day sudah menjadi budaya biasa dikalangan masyarakat kita khususnya generasi muda kini. Ia dikenali sebagai perayaan hari berkasih sayang, yang menurut mereka adalah saat paling tepat untuk mengungkapkan perasaan cinta dan kasih sayang kepada orang yang dicintai dan dikasihi.
Apa yang membimbangkan, pesta perayaan Hari Kekasih ini seperti suatu hari kebesaran yang dirayakan penuh meriah sehinggakan ada sebahagian yang banyak menghabiskan malam perayaan tersebut dengan dengan berdua-duaan,bergaul bebas dan sebahagiannya diakhiri dengan pesta seks.
Sejarah permulaan Valentine’s Day
Kebanyakan masyarakat khususnya generasi muda hari ini, hanya mengikut apa sahaja yang datang dari barat tanpa mahu mempersoalkan sama ada Valaentine’s Day wajar disambut atau tidak. Sebenarnya, Valentine’s Daymempunyai hubungan rapat dengan sejarah, tradisi, dan ajaran kristian. Terdapat tiga pendapat mengenai usul- usul Valentine’s Day:
1. Valentine;s days bermula semasa pemerintahan empayar rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti bagi orang Juno ratu kepada dewa-dewa dan dewi-dewi rom. Dan dari berikutnya iaitu 15 februari bermulanya pesta luperlacia iaitu perayaan tradisi bagi maysrakat Rom dimana pada malam pesta tersebut, nama-nama gadis Rom ditulis di atsa kertas dan di masukkan kedalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama di dalam bekas itu , dan nama yang dipilih akan menjadi pasangannya sepanjang pesta berlansung.
2. Pendapat kedua menyatakan pada 14 februari 270 masihi. St. Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius II ( 268-270M). pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua semua pertunangan dan perkahwinan kerana Rom banyak terlibat di dalam peperangan. Menyedari hakikat itu. St. Velentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang-orang kristian dengan paasangan mereka secara rahsia. Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan diheret, yang akhirnya dihukum belantan sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 februari pada 270 masihi. Bagi memperinagatinya sebagai symbol ketabahan , keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian St. Valentine sebagai upacara keagamaan.
3. Penapat ketiga mengatakan Valentine Day’s diambil daripada nama seorang paderi yang paling berpengarug pada zaman pemerintahan Ratu Isabela dari sepanyol iaitu St. Valentine yang status kedudukannya adalah tempat kedua tertinggi selepas Pope. Apabila St. Valentine menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya dari pengamal protestan sewaktu kerajaan Sepanyol Berjaya menumpaskan keraaj Islam, tmbul kegemparan rakyat Cordova kerana St. Valentine merupakan seorang Paderi katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal protestan, lebih-lebih lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin. Tindakan St. Valentine yang mengambil keputusan untuk berkahwin dengan pasangannya itu telah menimulkan rasa murka Ratu Isabela, lalu memenjarakannya buat sementara waktu. Ratu menetapkan 14 Februari sebagai Hari Kekasih untuk Valentine sendiri.

HUKUM MERAIKAN VALENTINE’s DAY
Budaya dan amalan meraikan Valentine’s day adalah dilarang sama sekali oleh agama islam. Ini adalah kerana perayaan tersebut mengandungi unsure-unsur ritual dan kepercayaan agama kristian.

Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor kali 1/2006 pada Februari 2006 telah memutuskan bahawa :
“ amalan merayakan Valentine’s day tidak pernah dianjurkan oleh islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur- unsure Kristian dan amalannya bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh islam”
Islam sangat prihatin dan menghendaki supaya umatnya mempunyai identiti yang tersendiri dan berbeza dengan identiti umat yang lain. Umat islam tidak boleh mencampura- adukkan akidah dan keperibadatan agama lain. Ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud:
“ katakanlah ( wahai Muhammad): hai orang kafir, aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah, dan kamu tidak mahu menyembah(Allah) apa yang aku sembah, dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, bagi aku agamaku” al-kafirun ayat 1-6
Hukum islam jelas dalam hal melarang umatnya meniru dan menyerupai budaya dan cara hidup orang bukan islam. Ini berdasarkan hadith Rasulullah SAW bermaksud: “ sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan daripada amalan kami ditolak”. ( Riwayat al- Bukhari dan Muslim)
Perlu difahami, dalam islam , usaha untuk memupuk kasih saying tidak semestinya hanya dilakukan pada hari tersebut sahaja kerana cinta merupakan satu proses yang berpanjangan dan berterusan sehingga seseorang itu menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Justeru setiap muslim mestilah mengetahuoi betapa bahayanya pelbagai dakyah yang dimainkan oleh golongan kuffar dan menyesatkan akidah umat islam di Negara kita…

Tiada ulasan:

DOA HARI INI



DOA MOHON KEDUDUKAN YANG BAIK
رَبِّ أَدْخِلْنِى مَدْخَلَ صِدْقٍ وَاخْرُجْنِى مخَََْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِى مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرً Ya tuhanku, masukkanlah aku secara yang benar dan keluarkanlah aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku kekuasaan yang menolong( Al-Isra’: