Jumaat, 13 Februari 2009

NASIHAT IMAM ABU HANIFAH

Pada suatu hari, imam Abu Hanifah berjalan-jaln melaui sebuah rumah yang jendelanya masih terbuka, beliau terdengar suara orang mengeluh dan menangis tersedu-sedan.
Keluhannya mengandungi kata-kata: “ Aduhai , alngkah malangnya nasibku ini, agaknya tiada seorang pun lebih malang dari nasibku yang celaka ini. Sejak pagi lagi belum dtang sesuap pun makanan datang ke kerongkongku hingga seluruh badanku menjadi lemah longlai, Oh, manakah hati yang belas ihsan yang sudi memberi curahan air walaupun setitik.”
Mendengar keluhan itu, Abu Hanifah berasa kasihan, lalu pulang ke rumahnya dan mengambil bungkusan untuk diberikan kepada orang itu. Sebaik tiba di ruamh orang itu beliau melemparkan bungkusan yang berisi wang kepada si malang itu, lalu meneruskan perjalannya.
Si malang itu pula terkejut apabila mendapati bungkusan yang tidak diketahui dari mana datangnya. Lantas dia tergesa-gesa membukanya. Selepas dibuka, nyatalah bungkusan itu berisi wang dan secebis kertas:
“ hai manusia, sungguh tidak wajar kamu mengeluh sedemikian itu, kamu tidak pernah atau mengeluh diperuntungkan nasibmu, ingatlah kemurahan Allah dan cubalah memohon kepada-Nya dengan bersungguh-sungguh. Jangan berputus asa, hai kawan, tapi berusahalah terus.”
Keesokannya Abu hanifah melalui lagi rumah itu dan suara keluahan itu kedengaran lagi:
“ Ya Allah Tuhan Yang Maha Belas Kasihan dan Pemurah, sudilah kiranya memberikan bungkusan lain seperti kelmarin , sekadar untuk menyenangkan hidupku yang melarat ini, Sungguh jika tuhan tidak beri, akan sengsaralah hidupku, wahai untung nasibku”.
Mendengar keluhan itu, maka Abu Hanifah pun melemparkan lagi bungkusan berisi wang dan secebis kertas dari luar jendela itu, lalu dia pun meneruskan perjalannya. Orang itu terlalu riang sebaik mendapat bungkusan itu . lantas terus membukanya. Seperti dulu juga, didalam bungkusan itu tetap ada cebisan kertas lalu dibacanya , tulisan dalam cebisan kertas kali ini agak panjang:
“ hai kawan, bukan begitu cara bermohon, maka demikian cara berikhtiar dan berusaha. Perbuatan demikian ‘malas’ namanya. Putus asa pada kebenaran dan kekuasaan Allah . sungguh tidak redha tuhan melihat orang mlas berputus asa, enggan berkerja untuk keselamatan dirinya. Jangan…. Jang berbuat demikian”.
“ Hendak senang mesti suka berkerja dan berusaha kerana kesenangan itu tidak mungkin dating sendiri tanpa dicari atau diusahakan , orang hidup tidak perlu atau disuruh duduk diam , tetapi harus berusaha dan berkerja. Allah tidak akan memperkenankan permohonan orang yang malas berkerja”.
“Allah tidak akan makbulkan doa orang yang berputus asa, sebab itu , carilah pekerjaan yang halal untuk kesenangan dirimu. Berikhtiarlah sedapat mungkin dengan pertolongan Allah, insyaAllah, akan dapat juga perkerjaan itu, selama kamu tidak berputus asa. Nah ….. carilah segera pekerjaan, saya doakan lekas Berjaya”.
Sebaik selesai membaca surat itu, dia termenung, dia sedar dan insaf akan kemalasannya yang selama ini tidak suka berikhtiar dan barusaha. Pada keesokannya dia pun keluar dari rumahnya untuk mencari pekerjaan. Sejak dari hari itu, sikapnya pun berubah mengikut peraturan hidup ( sunnatullah) dan tidak melupai nasihat orang yang memberikan nasihat itu.
Dari kisah di atas , jelaslah bahawa umatnya berusaha unutk membaiki diri mereka, Istilah malas tidak sepatutnya wujud dalam kamus hidup seornag muslim. Sebaliknya mereka hendaklah berusaha bagi mencapai kejayaan dan kesenangan hidup. Kehidupan kita di dunia adalah dipinjamkan Allah S.W.T. kepada kita untuk kita memanfaatkan masa depan kita di akhirat kelak, kerana dunia ini adalah fana semata-mata dan merupakan jalan untuk kita mencapai kejayaan di hari pembalasan.
Sabda Nabi Muhammad SAW : Allah berfirman: aku sediakn untuk hambaKu yang soleh,sesuatu yang belum pernah dilihat dengan mata atau didengari oleh telinga dan tidak pernah terlintas di hati manusia. Bukti kebenaran perkara itu terkandung di dalam Al-quran ayat: Yang bermaksud; Tiada seorang pun yang mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka iaitu pelbagai nikmat yang menyenangkan pandangan mata sebagai balasan terhadap terhadap apa yang mereka lakukan. ( Riwayat Abu Hurairah)

Tiada ulasan:

DOA HARI INI



DOA MOHON KEDUDUKAN YANG BAIK
رَبِّ أَدْخِلْنِى مَدْخَلَ صِدْقٍ وَاخْرُجْنِى مخَََْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِى مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرً Ya tuhanku, masukkanlah aku secara yang benar dan keluarkanlah aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku kekuasaan yang menolong( Al-Isra’: