Jumaat, 20 Februari 2009

TANDA -TANDA KEMATIAN

Apabila kita membicarakan soal kematian sedikit sahaja di antara kita yang gembira dengannya, namun kematian itu adalah suatu saat yang wajib di tempuhi oleh setiap manusia, tidak kira darjat ape pun mereka .

Mengikut pendapat ulama’. Sesungguhnya tanda-tanda kematian adalah benar dan Cuma amalan dan ketakwaan kita sahaja dapat membezakan kita terhadap kepekaan tanda-tanda ini. Tanda- tanda yang diberikan adalah untuk menjadikan kita Umat Islam dapat bertaubat dan bersedia dalam perjalanan terhadap Allah s.w.t.
Adapun tanda-tanda itu terbahagi kepada beberapa keadaan :
1. Tanda 100 hari sebelum kematian.

Ini adalah tanda pertama dai Allah kepada hamba-Nya dan hanya disedari oleh mereke-mereka yang dikehndaki-Nya.
Tanda ini lazimnya berlaku selepas waktu asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut hingga hujung kaki akan merasi getaran atau seakan-akan menggigil .

2. Tanda 40 hari sebelum kematian .
Tanda ini juga berlaku sesudah waktu asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas ‘Arsy Allah s.w.t.
Maka Malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaanya ke atas kita antaranya ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Adapun Malaikat Maut ini wujudnya Cuma seorang ( Izrail Alaihissalam ) tapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.
3. Tanda 7 hari sebelum kematian.
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan dimana orang sakit tidak makan, secara tiba-tiba berselera makan.
4. Tanda 3 hari sebelum kematian.
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu di antara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpusalah kita selepas itu supaya kita tidak mengandungi banyk najis dan ini memudahkan urusan memandikan kita nanti.
5. Tanda 1 hari sebelum mati.
Tanda ini juga berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan tidak sempat menemui waktu Asar keesokan harinya.
6. Tanda akhir sebelum kematian.
Akan berlaku dimana kita akan akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan ke bahagian halkum.
Ketika ini hendaklah kita terus menguapkan dua kalimah syahadah dan bersedia untuk menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah s.w.t yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan kita pula.
Renungan ;
Sesungguhnya marilah kita bertakwa dan berdoa kepada Allah s.w.t semoga kita adalah di antara orang-orang yang dipilih oleh-Nya yang akan diberikan kesedran untuk peka terhadap tanda-tanda mati ini, semoga kita dapat membuat persiapan terakhir dalam usaha memohon keampunan samada dari Allah s.w.t. mahupun dari manusia sendiri.
Walaubagaimanapun Allah s.w.t itu yang maha berkuasa lagi pemurah dan maha mengasihani maka diriwayatkan bahawa tarikh mati seseorang manusia itu masih boleh diubah dengan amalan doa dari orang lain. Namun ianya adalah ketentuan Allah semata-mata.
“ Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w bersabda ; Janganlah kamu bercita-cita supaya cepat mati dan janganlah kamu bedoa supaya mati sebelum kematian itu sendiri datang kepadamu. Sesungguhnya apabila kamu mati, maka terputuslah amalan kamu. Sebaliknya apabila dipanjangkan umur seorang mukmin, bererti bartambahlah kebaikannya”.

Tiada ulasan:

DOA HARI INI



DOA MOHON KEDUDUKAN YANG BAIK
رَبِّ أَدْخِلْنِى مَدْخَلَ صِدْقٍ وَاخْرُجْنِى مخَََْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِى مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرً Ya tuhanku, masukkanlah aku secara yang benar dan keluarkanlah aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku kekuasaan yang menolong( Al-Isra’: